Als camping goed gevonden worden in Google doe je met deze tips

Het gaat goed met het bedrijfsleven in Nederland; ondanks de pandemie telt Nederland namelijk meer bedrijven dan ooit. Wat me hierbij opvalt, is dat er óók steeds meer campings en bijzondere slaapplekken in ons land te vinden zijn. Dat is niet zo heel gek: net als heel veel andere kampeerders gingen wij er tijdens de pandemie zelfvoorzienend op uit in eigen land. Nu de grenzen langzaam maar zeker weer open gaan, is het voor sommige campings lastiger om gevonden te worden door kampeerders. Daarom heb ik voor campingeigenaren een paar tips verzameld waarmee je website in Google alsnog goed gevonden wordt.

Zorg voor voldoende interessante content op de website

Als er iets is wat veel eigenaren van campings vergeten, is dat Google ieder jaar slimmer wordt. Dat betekent dat je tegenwoordig zeker je eigen website mag en kunt hebben, maar dat je er wel wat voor moet doen; wil je dat die website hoog in Google scoort. De laatste jaren is het maken van content ontzettend belangrijk geworden voor de zoekmachine. Ik merk het natuurlijk zelf ook met mijn verslagen op Expeditie Kram; hoe meer content ik op de website heb staan des te beter de website scoort. Op de website van je camping kun je bijvoorbeeld zorgen voor een blog met leuke artikelen over de omgeving, verhalen over de camping zelf en tips en tricks voor kamperen. Update je blog regelmatig voor een hogere positie in de zoekmachine. Ben je geen schrijver? No worries: een online marketing bureau helpt je hier graag bij.

Wees actief op social media zoals Instagram en Facebook

Wat je ook niet moet vergeten, is dat social media nog steeds erg belangrijk is voor je online zichtbaarheid. Zo kan het hebben van een account op Instagram of Facebook écht helpen om meer gasten naar je camping te trekken. Zorg er in dat geval wel voor dat je lekker actief bent. Laat je (potentiële) gasten bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen nemen en plaats regelmatig een update van wat er zoal op de camping te doen is. Wat ook leuk is, is om bijzondere kampeermiddel te delen (met toestemming) of om bepaalde activiteiten aan te kondigen via social media. Daarbij is Facebook of Instagram de ideale manier om in contact te blijven met mensen die al eens bij je zijn wezen kamperen. Ik volg een paar campings en bijzondere plekken waar ik geslapen heb en het blijft leuk om updates te zien van die plekken, zoals van Familie Buitenhuys op Instagram.

Maak je website ook mobielvriendelijk voor bezoekers

Tegenwoordig scrollen we er wat vanaf op onze tablet en smartphone. Sterker nog: een groot deel van de mensen gebruikt zijn of haar mobiele telefoon om informatie op te zoeken, bijvoorbeeld over een camping. Daarom is het belangrijk dat je website volledig mobielvriendelijk is. Dat houdt in dat de pagina's goed zichtbaar moeten zijn op het kleinere scherm van een mobiele telefoon en dat alle afbeeldingen snel moeten laden. Hoe fantastisch zou het zijn om op die manier nieuwe gasten te mogen verwelkomen! Wij zoeken als we weg zijn met de camper vaak onderweg naar een slaapplek waarbij ik altijd mijn smartphone gebruik om een camping of kampeerspot te zoeken. Een slechte website klik ik al gauw weg, want daar is niet doorheen te komen. Dat geldt waarschijnlijk ook voor genoeg andere kampeerders.

Kopieer geen content van andere websites maar wees origineel

Wanneer je een eigen camping runt is de kans aanwezig dat je geen schrijver bent of dat je geen tijd hebt om een website in elkaar te zetten. Daarom is het heel aantrekkelijk om content van andere websites te kopiëren en bepaalde namen te veranderen in de naam van je eigen camping of kampeerplek. Mijn tip? Doe dat absoluut niet. Naast het feit dat er op zo'n moment sprake is van plagiaat en het niet leuk is voor de originele schrijver wanneer zijn of haar tekst letterlijk wordt overgenomen, is het voor Google geen goed idee. De zoekmachine is inmiddels zo slim dat hij zogeheten duplicated content herkent en weet wie de oorspronkelijke bron is. Jouw gejatte content wordt vervolgens gefilterd waardoor het niet zichtbaar is in de zoekmachine.

Linkbuilding is tot slot ook erg belangrijk

Naast kwaliteitscontent en zichtbaarheid is het belangrijk om links te krijgen vanaf websites met zogeheten autoriteit, zoals een website van een bekend bedrijf of een andere grote camping. Dat wordt ook wel linkbuilding genoemd. Het is even wat anders dan een camping beheren, maar in het geval van linkbuilding is het de bedoeling dat je andere websites actief benadert om content (met link) mee te delen. Je kunt zelf al simpel beginnen met het delen van links via social media zoals LinkedIn en Facebook. Ga je liever een stapje verder met linkbuilding in samenwerking met andere bedrijven dan is het aan te raden om daarvoor een online marketing bureau in te schakelen, zodat jij je kunt focussen op je camping - wel zo prettig.