Zo goedkoop mogelijk tanken | 6 tips tijdens je kampeertrip
Tanken in Nederland? Dat is al een hele tijd ontzettend duur door recordprijzen aan de pomp. Ook buiten Nederland zitten de prijzen van benzine en diesel continu in de lift. Wij merkten het bijvoorbeeld in juni al toen we in Zweden een roadtrip maakten. De prijs voor diesel was op een gegeven moment 2,70 per liter - onvoorstelbaar! Dat maakt een kampeertripje met de bus toch wel erg prijzig. Je kunt je dus wel voorstellen dat ik regelmatig op zoek ben naar de beste tips en tricks om zo goedkoop mogelijk te tanken. In dit artikel deel ik die tips graag met je.
1. Tanken op meest rustige moment van de dag loont
Wat bijvoorbeeld al kan helpen, is om op het meest rustige moment van de dag te gaan tanken. Tankstations zijn namelijk de hele dag bezig met het aanpassen van de prijzen. Let maar eens goed op als je op zoek bent naar een plek om te tanken. De kans is groot dat een ander tankstation in die buurt net andere prijzen aanbiedt om zo een sterke concurrentie te zijn. Op rustige momenten gaat de prijs omlaag, terwijl de prijs juist stijgt wanneer het drukker wordt. In de vroege ochtend is tanken over het algemeen het meest voordelig, dus pak ook daar je voordeel.
2. Voordelig tanken op een bepaalde dag van de week
Daarnaast is het goed om te weten dat het ook nog uitmaakt op welke dag van de week je gaat tanken. Wist jij bijvoorbeeld dat het het meest voordelig is om op zaterdag te gaan tanken? Dat is de dag waarop de meeste tankstations de meeste korting weggeven blijkt uit divers onderzoek. Ook zondag is een prima dag om te tanken. Probeer de maandag te vermijden, want zo aan het begin van de week wordt er bijna nooit korting gegeven. Beschik je over een eigen tankpas of tankpas zakelijk dan maakt het niet zoveel uit op welke dag je tankt.
3. Was je camper of auto regelmatig om minder te verbruiken
Hoewel je zou denken dat het niet superveel scheelt, is het toch handig om in je achterhoofd te houden: een schone bus of schone auto met caravan erachter verbruikt minder dan een vieze bak. Dit kan oplopen tot wel 10% meer verbruik van brandstof, blijkt uit onderzoek van experts. Maar: dit is wel afhankelijk van de viezigheid van je auto of bus. Wanneer je een hele poos door de wildernis hebt gereden, zoals wij deden tijdens wildkamperen in Zweden, dan kan je camper erg vies worden en dan heeft het invloed op je verbruik. Een beetje stof hier en daar is niet zo erg.
4. Let goed op de plek waar je gaat tanken om geld te besparen
Wat ook kan helpen om een beetje geld te besparen op het vullen van je tank is wáár je dit precies doet. Logischerwijs is een tankstation aan de snelweg vrijwel altijd duurder dan een tankstation in een willekeurig dorp. Soms kun je niet anders wanneer je tank bijna leeg is en je alleen maar snelweg op de route voor je hebt, maar wanneer het even kan is het aan te raden om van de snelweg af te gaan en een dorp of plek te zoeken waar je goedkoper kunt tanken. Dit kan je op een volle tank toch al een paar euro schelen en dat is het zeker waard.
5. Tank goedkoper wanneer de auto kouder is
Waar ik me over heb verbaasd, is het feit dat je ietsje goedkoper kunt tanken wanneer je auto koud is. Dat komt omdat benzine krimpt wanneer het koud is (en uitzet als het warm is), dus dat er meer in je tank past voor dezelfde prijs. Zo kun je met 60 liter koude benzine verder rijden dan met 60 liter warme benzine. Dit scheelt uiteraard niet heel veel, maar het is toch een tip om te onthouden. Probeer vroeg in de ochtend te tanken en kijk naar het weerbericht. Doe je dit iedere keer wanneer je gaat tanken dan bespaar je er toch het nodige geld mee. Alle beetjes helpen toch?
6. Grote bussen en vrachtwagens als windbreker gebruiken
Iedereen die wel eens naar wielrennen heeft gekeken, weet dat een fietser een andere fietser kan gebruiken als windbreker om zelf zo sneller te kunnen fietsen zonder daar meer moeite voor te hoeven doen. Dit is ook toepasbaar op rijden met je camper of auto met caravan erachter. Rijd je namelijk achter een grote bus of vrachtwagen die voor jou dient als windbreker dan heb je minder last van luchtweerstand. Dat resulteert in minder verbruik omdat je bus niet zo hard hoeft te werken om vooruit te komen. Daarbij rijd je sowieso wat minder hard omdat de meeste bussen en vrachtwagens niet zo hard rijden.